Nuka forvandler usikkerhed til selvtillid på en skole, hun har et særligt forhold til

Nuka trådte til, da Red Barnet Ungdom akut manglede en frivillig projektleder til en læringscafé i Albertslund. Det har gjort underværker for elevernes faglige udvikling, og tilfældigvis er det en skole, som Nuka kender ud og ind.

Nuka fik et opkald fra Red Barnet Ungdom, da der desperat var behov for en projektleder, som kunne være med til at starte en ny læringscafé op i Herstedvester Skole i Albertslund. Skolen var ved et tilfælde Nukas gamle folkeskole, så selvom Nuka allerede var tilknyttet et andet projekt som frivillig i Red Barnet Ungdom, skulle hun ikke bruge meget betænkningstid, før hun sagde ja til at blive frivillig projektleder for læringscaféen.

“Jeg er vokset op i Albertslund, og jeg har derfor selv mærket manglen på opmærksomhed, stabilitet og læring, der desværre nogle gange præger dele af byen. Derfor var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle være en del af læringscaféen,” fortæller Nuka.

Læringscaféerne er for børn, der enten mangler hjælp derhjemme, har problemer med at følge med i undervisningen og eller bare har brug et klap på skulderen og hjælp til lektierne.

Lav faglig selvtillid

Nuka husker tydeligt de første par gange, hun var frivillig i læringscaféen. Børnene der mødte op, havde en ekstrem lav faglig selvtillid. Det smittede af på deres generelle trivsel, da selv de mest basale fag i skolen var en kamp. Uden at være en decideret fagperson var det tydeligt, at skoleeleverne i læringscaféen havde brug for et alvorligt skub i den rigtige retning.

“Mange af eleverne havde svært ved de mest basale ting, som jeg tror man umiddelbart burde kunne forvente af et barn, der går i 4. klasse. Så der var helt sikkert en masse at arbejde med. Den største udfordring var dog elevernes selvtillid og lyst til at lære, da de havde så mange personlige udfordringer,” fortæller Nuka.

Et stort fagligt ryk

Selvom børnene kæmpede med mange faglige udfordringer, blev de alligevel ved med at komme gang på gang. De frivillige kunne tydeligt mærke, at der stille og roligt var fremgang at spore blandt eleverne, og skolens mange lærere havde også havde lagt mærke til den positive udvikling. Et skulderklap Nuka naturligvis er meget stolt over.

“Det er jo helt fantastisk, at lærerne bekræftede os i, at vi frivillige virkelig gør en forskel for de her børn. Håbet er, at børnene ikke kun får et fagligt løft, men også at de får styrket deres selvsikkerhed og lyst til læring, og at det kan hjælpe dem på vej, når de en dag forlader folkeskolen,” siger Nuka.

“Børnene kommer løbende med et kæmpe smil”

Nuka husker særligt en tiårig pige, og hvor usikker pigen var, de første gange hun mødte op i læringscaféen.

Den lille pige var så nervøs for at deltage. Hun var usikker og ikke troede på sig selv. Langsomt begyndte hun at åbne mere op og tale med de andre børn og frivillige. I dag har hun et kæmpe overskud, og det er jo bare så fedt, at hver gang vi møder hende, kommer hun løbende med det største smil. Generelt er alle børnene supersøde til at sige, at de har savnet os og glæder sig til at se os,” fortæller Nuka.

Læringscaféen i Albertslund er en del af et partnerskab mellem Egmont Fonden og Red Barnet Ungdom, der hedder ‘Mod på Skolelivet’. Partnerskabet skal blandt andet give 5.000 børn mod på skolelivet ved at engagere 3.500 unge frivillige i 120 læringscaféer. Partnerskabet løber fra 2018-2021.