Hvordan får man et barn til at stole på sig selv og sin faglighed? 18-årige Ali har svaret

18-årige Ali Alshamy har to jobs og går i gymnasiet, men alligevel finder han tid til at være lektieven med 12-årige Viktor en gang om ugen. ”Viktor har svært ved at koncentrere sig i skolen og kan godt være lidt doven, men ofte har han faktisk styr på fagene. Han minder meget om mig selv,” fortæller Ali.

 

En gang om ugen lægger Ali og Viktor i fællesskab hjernebarken i blød, når Viktor skal have styr på lektierne. De er nemlig en del af Red Barnet Ungdoms projekt ’Lektievenner’. En gang om ugen mødes de hjemme hos Viktor på Amager i København, hvor de sammen tager kampen med grammatikken og brøkerne, så Viktor får lavet sine lektier.

”Det er dejligt, at jeg har fået en lektieven, og det har hjulpet mig til at blive bedre til matematik. Jeg tror nu mere på mig selv,” fortæller Viktor.

Ali går til daglig på Ørestad Gymnasium på Amager, hvor han har kinesisk, engelsk, dansk, historie og mediefag på højniveau. Ved siden af gymnasiet arbejder han i Fakta og i et telemarketingsselskab, men han prioriterer altid at hjælpe Viktor.

”Jeg kan se, at han har gennemgået en enorm faglig udvikling. Han bliver så glad, når det går op for ham, at han har forstået, hvordan man løser en opgave. Det gør også mig glad,” fortæller Ali med stolthed i stemmen og fortsætter:

”Viktor har især rykket sig i matematik. Han kæmpede lidt med brøkerne og procentregningen. Det øvede vi en del. Jeg kan især huske, da Viktor skulle aflevere en speciel svær matematikopgave, og da han fik den tilbage, havde løst regnestykkerne korrekt,” siger Ali og fortsætter:

“Det var sejt. Det var virkelig flot! Jeg er med til at overbevise ham om, at han kan lære alt, hvad han har lyst til at lære.”

Anderledes end at være lønnet lektiehjælper

Ali har været lektieven med Viktor siden februar. Spørger man Ali om, hvad forskellen på at være frivillig lektieven og lønnet lektiehjælper er, så er svaret enkelt.

”At være lektieven er klart anderledes end at være lønnet lektiehjælper. Det er et job at være lektiehjælper. Jeg er lektieven, fordi jeg brænder for det. Man kommer tættere på barnet, end når man er ansat af forældrene, der typisk har krav til, hvad barnet skal lære,” siger Ali og fortsætter

”Vi er desuden blevet venner. Forskellen på mine andre venner, er, at Viktor er yngre, og vi laver så også Viktors lektier sammen. Vi spiller dog også Fifa og snakker om personlige ting. Vi snakker om fodbold og hans fodboldtræning. Viktor er FCK-fan, mens jeg er Brøndby-fan. Nogle gange driller vi hinanden med det.”

Både Ali og Viktor gennemgår en rejse

Det er ikke kun Viktor, som udvikler sig af at få hjælp af Ali. Den 18-årige Red Barnet Ungdoms-frivillige har også selv været på lidt af en rejse.
”Der er forskel på at være god til noget og på at være god til at formidle det videre. Jeg har fundet ud af, at jeg er god til at formidle og undervise. Det var det hele værd at blive lektieven,” fortæller Ali.

Viktor smiler til kameraet ”Det er dejligt at få hjælp til mine lektier. Det har jeg været meget glad for,” siger 12-årige Viktor.

At være lektieven for Viktor har desuden givet Ali mulighed for at få genopfrisket nogle af de fag, som han ikke selv er så stærk i.

”Jeg er bedst til engelsk og samfundsfag, men det kniber med matematikken. Men så tvinger jeg mig selv til at forstå det, som jeg ikke forstår,” siger Ali.

Red Barnet Ungdom driver projektet ’Lektievenner’ i Aarhus, København, Odense og Aalborg, og projektet er støttet Egmont Fonden. Partnerskabet med Egmont Fonden har som mål at bidrage til at reducere andelen af unge, der forlader grundskolen uden tilstrækkelige kompetencer til at tage en ungdomsuddannelse ved at give socialt og fagligt udsatte børn større mod på skolelivet.

Vi du også være lektieven med et barn, så læs mere her.