Camilla giver unge den trygge skolehjælp, hun aldrig selv fik

“Det er så livgivende, når de unge får åbenbaringer og virker overrasket over, at de pludselig kan finde ud af det, der før har virket uoverskueligt” fortæller Camilla, der er frivillig projektleder for Red Barnet Ungdoms læringscafe på Amager Fælled Skole. Det er disse små succesoplevelser, som driver de unge frivillige til at hjælpe sårbare og fagligt udfordrede unge folkeskoleelever med alt fra matematik til dansk. 

Eftermiddagssolen skinner ind ad de store vinduer i et efterladt og fredfyldt klasselokale oppe på folkeskolens femte sal. De fleste elever er draget hjemad, men Red Barnet Ungdoms læringscafes tre unge frivillige står klar til at give tolv unge elever fra syvende og ottende klasse to timers nærvær og tryghed med skolearbejdet. Eftermiddagen står på aktiv læring om det danske sprogs opdeling af ord i klasser, og bagefter er der hjælp, til lektierne der driller.

En af de frivillige der står klar med mundbind og håndsprit, er 22-årige Camilla. Hun fortæller, at hun blandt andet er frivillig, fordi hun selv har oplevet at have brug for et lignende tilbud, da hun gik i folkeskole.

“I ottende klasse blev jeg ramt af anoreksi. Jeg manglede en der så mig. Jeg ville ønske, at jeg selv havde haft muligheden for at gå i en læringscafe, og have et trygt og tæt forhold til nogle unge frivillige,” fortæller Camilla og slutter af med “Her giver vi ikke op på dem”.

En ung-til-yngre tilgang der bærer frugt 

“Hva så drenge, velkommen til og godt at se jer?,” lyder det fra Freja, da en gruppe drenge fra ottende klasse kommer væltende ind i klasselokalet. 24-årige Freja er frivillig og lærerstuderende, og sammen med to andre frivillige skaber hun straks en hjemlig og tryg stemning, hvor de unge frivillige og de yngre elever er på niveau med hinanden.

Den unge og åbne tilgang fortsætter da undervisningen starter med af Freja indleder dagens læringscafe

“Jeg har selv haft lidt svært ved ordklasser,” fortæller Freja.

Den åbne tilgang vækker elevernes opmærksomhed, fordi hun sætter sig selv i spil og møder dem i øjenhøjde. De få års aldersforskel mellem Freja og eleverne, bliver igen tydeligt, da to veninder, der diskuterer, får hjælp af frivillige Camilla til at løse en konflikt.

“Det er fedt, at jeg kan hjælpe dem med at blive gode venner igen. De fortæller, at de er glade for at kunne løse konflikten med mig, i stedet for at skulle have deres forældre eller lærer ind over,” fortæller Camilla.

Da teenagehormonerne og eftermiddagstrætheden viser sit højlydte og ukoncentrerede ansigt, hæver de frivillige ikke stemmen. Eleverne bliver i stedet mødt med en blød tilgang uden skæld ud eller konsekvenser. Det er der en helt speciel forklaring på.

“Det er vigtigt, at vi har en lidt anden tilgang end deres normale lærere. Vi har en længere line, og det giver en anden relation,” forklarer Freja.

Frivillige Freja underviser i ordklasser

Ro, nærvær og hjælp til lektierne 

Det er ikke alle børn, der kan få hjælp til lektierne derhjemme, og andre kan ikke følge med i undervisningen, når der kun er én lærer til en hel klasse. Derfor kan forholdsvis overskuelige lektier, føles uoverskuelige for udsatte og sårbare børn. Det laver de frivillige fra læringscafeen om på.

En af dem der har stor glæde af læringscafeen, er en 13-årig dreng.

“Lærerne, eller hvad de nu er, de er meget imødekommende, og man kan mærke, at de virkelig gerne vil hjælpe,” beskriver drengen smilende.

Han fortæller også, at han især er glad for at få hjælp og ro til lektierne.

“Derhjemme bliver man distraheret af at spille computer osv., men her bliver jeg ikke distraheret, og jeg får lavet flere lektier, end jeg ville få gjort derhjemme,” fortæller drengen.

Glæden genkender kammeraten Kaj, der er glad for, at der ikke er så mange elever i læringscafeen som der er i hans egen folkeskoleklasse. Det gør, at han som en stille elev får mere rum.

“Det gør mig tryg, at vi ikke er så mange, og det gør at jeg får rakt hånden op og spurgt om flere ting end jeg ellers gør,” fortæller Kaj.

En indsprøjtning selvværd

Man mærker tydeligt, at det ikke kun er de faglige resultater, der fylder her i læringscafeen. En lige så stor del, er fokusset på mere selvværd, selvtillid, positivitet og gå-på-mod. Det er nemlig succesoplevelser med læring og et klap på skulderen, der giver mere mod på skolelivet.

En ung dreng, der sidder nede i hjørnet på bagerste række, sidder og får én-til-én hjælp med lektierne, da han frustreret udbryder til frivillige Freja, at han ikke kan finde ud af noget som helst.

“Det passer slet ikke. Du er rigtig god til at tegne, du er en rigtig god ven og du er allerede godt på vej til at blive endnu bedre til dansk,” forsikrer Freja drengen.

Frejas ros får drengen til at fortsætte med at klø på med lektierne.

“Det er fedt at se så stor en udvikling hos børnene og det er fedt, fordi vi er så mange frivillige per barn, så der er tid til fordybelse,” fortæller Freja.

En del af projektet Mod På Skolelivet

Red Barnet Ungdom driver læringscaféer over hele landet i samarbejde med Egmont Fonden.

Partnerskabet med Egmont Fonden har til formål at give socialt og fagligt udsatte børn mere mod på skolelivet, da alt for mange unge forlader grundskolen uden tilstrækkelige kompetencer til at tage en ungdomsuddannelse og komme godt videre i livet. Læs mere om partnerskabet her

 

Artiklen og billederne er fra før corona-nedlukningen af skolerne.