Laura, Marie og Aurora giver 9. klasseselever mod på eksamen

Sommerens mundtlige eksamener er i fuld gang for 9. klasseseleverne, og for nogle er de forbundet med en usikkerhed på egne evner. I Red Barnet Ungdoms eksamenscafé på Rådmandsgade Skole i København har eleverne fået forklaret de ting, der ikke var tid til i skolen. Det har Laura, Marie og Aurora hjulpet med som frivillige i eksamenscaféen. Her skabte de tre frivillige faglige succesoplevelser for eleverne, så de fik mod på sommerens eksamener.

Klokken er 14, og det er torsdag. I et klasselokale på Rådmandsgade Skole i København står borde og stole lidt tilfældigt. Udenfor skinner solen, men indenfor er langt de fleste gardiner er rullet ned. Så er det nemmere at se lokalets smartboard. 

I klasselokalet sidder seks elever fra 9. klasse i en halvcirkel med blikket vendt mod smartboardet. De deltager i en af Red Barnet Ungdoms eksamenscaféer, hvor de får hjælp til at blive klar til sommerens eksamener. Laura Ramsing, Marie Agerskov og Aurora Aglen er frivillige i eksamenscaféen, og de hjælper eleverne hver torsdag eftermiddag. Deres vigtigste opgave er at give eleverne faglige succeser, så de kan forlade grundskolen med selvtillid og tro på egne evner. 

”I eksamenscaféen kan eleverne stille spørgsmål og få uddybet de ting, der normalt ikke er tid til i timerne,” fortæller Laura. 

Det er netop muligheden for at stille spørgsmål, der hjælper de unge med at få mod på sommerens eksamener. Marie husker særligt en situation i en af de første eksamenscaféer, de afholdt. Her havde de forberedt, at eleverne skulle øve sig i en retskrivningsprøve frem mod deres eksamen i skriftlig dansk.

”De sad og råbte på kryds og tværs af klasselokalet, hvor de hjalp hinanden med svarene og kunne stille spørgsmål til hinanden. Det tror jeg hjalp dem i forhold til nervøsitet inden eksamen. Når de er til eksamen, sidder de jo selv i mange timer med flere forskellige opgaver, hvor de ikke kan stille spørgsmål. Det havde de mulighed for i eksamenscaféen,” fortæller Marie.

Eleverne bestemmer programmet i eksamenscaféen

I eksamenscaféen torsdag eftermiddag er de skriftlige eksamener for længst overstået, og forude venter de mundtlige prøver. I klasselokalet sidder nogle af eleverne og kigger ned i deres telefoner. Andre ligger halvsovende hen over bordene. Set udefra kunne man mistænke eleverne for, at de hellere vil være alle andre steder end i eksamenscaféen. Men hvis man tror det, bliver man snydt. Eleverne lytter efter, og de svarer prompte og engageret, hver gang de frivillige stiller spørgsmål.

I dag står programmet på analyse af danske digte og malerier. Klasselokalets smartboard viser et digt af Yahya Hassan, og det har de unge selv været med til at vælge. De frivillige sørger altid for, at det er eleverne, der vælger, hvad der skal gennemgås i eksamenscaféen. Det giver en helt særlig energi i klasselokalet, mener Marie, der til daglig arbejder som fransklærer på en folkeskole.

”Det giver os større mulighed for at være mere til stede. Eleverne er mere engageret, når de selv vælger dagsordenen, i modsætning til når jeg underviser i fransk, hvor jeg har valgt, hvad vi skal gennemgå. Derfor glæder jeg mig altid til at hjælpe i eksamenscaféen, fordi eleverne gerne vil være der,” forklarer hun.

Laura er heller ikke i tvivl om, at eleverne gerne vil komme i eksamenscaféen, og at de generelt er glade for at være tilbage i skole efter lange perioder med online undervisning under coronanedlukningen.

”Én af eleverne fortalte, at han derhjemme kun var med til navneopråb, og så lagde han sig til at sove igen. De er rigtig glade for at være tilbage i skolens fysiske rammer,” fortæller Laura.

De frivillige er på bølgelængde med eleverne

På Rådmandsgade Skole er turen nu kommet til analyse af malerier i eksamenscaféen.

”Det skal være fra det moderne gennembrud,” råber en dreng.

En anden elev rejser sig hurtigt og går hen mod computeren. Han ved præcis, hvilket maleri de skal analysere. På skærmen toner et maleri af den danske maler Erik Henningsen frem, som de kender fra dansktimerne i skolen.

For Aurora kan det nogle gange være en udfordring, når eleverne vil analysere danske digte og malerier. Hun kommer fra Norge, men hun har boet i Danmark de seneste fem år for at studere. Derfor holder hun sig mere i baggrunden, når der dansk på programmet i eksamenscaféen, men hun kan hjælpe eleverne på en anden måde.

”Nogle gange er det lidt svært for mig, når vi gennemgår ting i dansk, for det er jo danske tekster, digte eller malerier, som jeg ikke kender. Men så plejer jeg at sige til eleverne, at jeg også skal lære det i dag, og så kan vi jo lære det sammen. Det kan de godt lide, for så føler de, at vi er på samme bølgelængde,” fortæller Aurora.

Det kan dog også være en udfordring for Laura, Marie og Aurora at være for meget på bølgelængde med eleverne.

”Det har været lidt en udfordring, at vi ikke er lærere. Når vi er i eksamenscaféen, føler eleverne, at de kan hygge sig lidt mere sammenlignet med deres normale undervisning i skolen. Der er jeg nok lidt den hårde, fordi det er mig, der tysser på dem, hvis de larmer for meget,” fortæller Laura, hvorefter Marie fortsætter.

”Men samtidig er de også komfortable og har respekt for, hvad vi siger. De ved også godt, at de er der for deres egen skyld, og at vi ikke tvinger dem til at være her,” siger Marie.

Dagens eksamenscafé er ved at være slut

Klokken nærmer sig 16, hvor eksamenscaféen slutter. Det har været en lang dag for eleverne.

”I ser utroligt trætte ud,” siger Marie til eleverne.

De unge nikker, men de er ikke færdige for i dag. Før de skal hjem, vil de gerne have, at Marie, Laura og Aurora uddyber farvesymbolik for dem. De gennemgår alle regnbuens farver, og eleverne kommer med det ene bud efter det andet på, hvad farverne symboliserer.

Med farvesymbolik frisk i erindringen når de lige at analysere et maleri af skagensmaleren P.S. Krøyer. Mens en anden svarer, sidder en pige med hånden oppe, mens hun knipser utålmodigt med den anden. Hun er ivrig efter at fortælle det, hun er kommet frem til. Derfor gør det heller ikke noget at blive siddende de sidste par minutter af eksamenscaféen.

Stod det til Marie og Aurora kunne eksamenscaféen godt vare lidt længere.

“Tiden går vildt hurtigt. Jeg kunne sagtens fortsætte til klokken 17, men det vil eleverne nok ikke,” fortæller Marie.

Aurora er enig.

“Jeg får helt vildt meget energi af det. Jeg vil gerne bare blive ved, fordi de udviser så meget engagement, og de er så gode til at deltage,” afslutter Aurora.

Klokken er 16, og torsdagens eksamenscafé er slut. Eleverne pakker sammen, smiler til de frivillige og siger: “Tak for i dag, vi ses i næste uge,” inden de forlader klasselokalet og forsvinder ud i den solrige eftermiddag.

Vil du være med til at give børn og unge faglige succeser? Året rundt driver Red Barnet Ungdom læringscaféer i hele Danmark. Dem kan du læse mere om her.

Red Barnet Ungdoms eksamenscaféer er støttet af Egmont Fonden i samarbejdet ‘Mod på Skolelivet’.