Løft børnenes trivsel og læring med langsigtede hjælpepakker

 

Lange perioder med vidtrækkende coronarestriktioner, påbud og skolelukninger kræver langsigtede løsninger. Løft børnenes trivsel og læring med hjælpepakker, der rækker længere ud i fremtiden.

17 måneder. Så længe har coronapandemien påvirket vores alles hverdag, når landets elever møder ind efter sommerferien. Nedlukninger, hjemsendelser fra klasselokaler og kontorer, isolation og mere til. Vi har gjort os umage med at passe på de udsatte. Vi har brugt mundbind, holdt afstand, sprittet fingre til huden sprak og undgået kys og kram med vores nærmeste.

I de 17 måneder, hvor covid-19 har smidt alle planer op i luften og gjort livet svært at forudsige, er det altså ikke kun voksne, men især også børnene, der har oplevet vidtrækkende konsekvenser. Deres skolegang har været vendt på hovedet – fællessang i aulaen, tagfat i skolegården og den nærværende faglige håndsrækning blev til dårlige Zoom-forbindelser og utilstrækkelig hjælp til lektierne. I næsten halvandet år har skoledagene altså budt på et hav af restriktioner, hjemmeunderundervisning og aflyste fag. Derfor er vi bekymret for, at børnene ender med at betale en alt for høj pris.

Ifølge en rapport foretaget af analysefirmaet Moos-Bjerre for Red Barnet Ungdom fra marts 2021 om børns læring og trivsel i en coronatid, følte hele 6 ud af 10 elever sig lidt eller langt mere ensomme efter deres skole lukkede ned. Resultaterne fra undersøgelsen viste desuden, at næsten hver tredje elev havde svært ved at følge med i undervisningen. Selvom hverdagen for eleverne ugerne op til sommerferien mindede om noget, vi kender fra før pandemien, er vi bekymret for, at ensomheden, de ødelagte fællesskaber og det faglige tab vil forfølge eleverne. I den forbindelse er vi særligt bekymret for de børn, der i forvejen vokser op i udsatte positioner.

I Red Barnet Ungdom driver vi læringscafeer, hvor frivillige hjælper børn og unge med at finde modet til skolelivet. Vi har mange gode historier herfra. Nogle gange resulterer hjælpen i en elevs første 12-tal, og andre gange betyder det blot, at en elev lærer at turde at række hånden op og sige sin mening. Vi skaber og genskaber fællesskaber og styrker børnenes selvværd og faglige selvtillid, og vi oplever, at det virker. Vi arbejder for, at alle børn skal komme godt videre fra halvandet års corona-skole – men det kræver også politisk opbakning.

Mange af hjælpepakkerne udløber i 2021, men vi skal turde tænke længere. Christiansborg bør målrette særlige, langsigtede hjælpepakker til læringsaktiviteter som lektiecaféer, læringscamps, lektievenner og andre sociale og faglige aktiviteter, som kan løfte børn og unges læring og trivsel. Da konsekvenserne ved coronapandemien har ramt børnene i snart halvandet år, bør hjælpepakkerne række længere end de kortsigtede hjælpepakker, som allerede er blevet rullet ud.

Coronapandemiens hjemsendelser og restriktioner er grunden til, at mange børn og unge har fået et dyk i trivslen og oplevet et fagligt tab, der nu skal kæmpes for at rette op på. En kamp, som kræver særlige langsigtede hjælpepakker.

Af Freja Roiy, frivillig i Red Barnet Ungdom, Siri Henriksen, frivillig i Red Barnet Ungdom, Lukas Rasmussen Etienne, frivillig i Red Barnet Ungdom, Anne Elvira Øgelund Pedersen, frivillig i Red Barnet Ungdom, Ann-Sofie Nielsen, frivillig i Red Barnet Ungdom, Amalie Davidsen, frivillig i Red Barnet Ungdom, Maja Andersen, bestyrelsesmedlem i Red Barnet Ungdom og Stine Alkert, forkvinde i Red Barnet Ungdom.

Du kan også læse indlægget i Politiken her.