Børnenes mening tæller

For os er børnenes mening enorm vigtig. Derfor har vi spurgt dem, hvad de mener om Red Barnet Ungdoms læringsindsatser. Læs hvad børnene fortæller om den hjælp, de får i læringscaféerne og af deres lektievenner, og hvilken forskel det har gjort for dem.

Ræk hånden op for børnene

Børnene oplever, at de bliver bedre til skolearbejdet

Børn med lektievenner og i læringscaféer oplever, at de er blevet bedre i skolen, efter de har fået hjælp til skolearbejdet. Der er plads til, at de kan få det forklaret tingene en ekstra gang, så de bedre kan forstå det.

“Jeg er blevet bedre i matematikprøver. Jeg føler ligesom, at jeg godt ved, hvordan jeg skal lave matematik nu.” – 9 år, 2. klasse.

“Min lektieven lærer mig tit ting. Jeg kan godt mærke, at efter hun er kommet, så føles det bedre at gå i skole. Jeg bliver bedre for hver gang.” – Pige, 10 år.

“I skolen kan ens lærere godt gå hurtigt igennem tingene og ikke bruge så meget tid på at forklare den enkelte det. De forklare det mere til hele klassen. Hvis du så ikke helt har styr på det, så kan du gå ned i læringscaféen og få det lært igen og måske forstå det bedre, end på den måde din lærer har sagt det.” – Elev, 16 år.

Læringscaféer er sjove og giver plads til leg efter skole

Udover at hjælpe børnene med lektier og skolearbejde, er læringscaféerne et sjovt frirum, som også giver plads til leg efter skole.

”Det er bare fedt at være i læringscafé, fordi man kan lave sine lektier her, og så gå hjem og lege bagefter.” – Pige, 10 år.

“Min mor har rigtig svært ved at hjælpe mig. Derfor har mig og min lillesøster brug for nogen, der kan hjælpe os. Min mor fik et råd af nogen, som sagde, at vi kunne prøve at gå herhen (læringscaféen). Så synes vi bare, at det var rigtig sjovt.” – 10 år, 4. klasse.

Læs flere historier om børn med lektievenner og i læringscaféerne. Fx 16-årige Thien, der får hjælp af sin lektieven til at blive rockstjerne, eller ordblinde Cecilie, der har fået mod på skolelivet i læringscaféen.