Forretningsorden for Red Barnet Ungdoms landsmøde 2025
1. Åbning af landsmødet
a) Forpersonen åbner mødet og leder valget af dirigenten og 1-2 referenter.
b) Efter valget overdrager forpersonen mødeledelsen til dirigenten, som leder mødet herfra.
c) Første punkt herefter er godkendelse af landsmødets forretningsorden.
2. Nedsættelse af stemmeudvalg
a) Der nedsættes et stemmeudvalg på 2-3 personer bestående af ansatte fra sekretariatet.
b) Medlemmer af stemmeudvalget udtræder midlertidigt af stemmeudvalget, hvis der skal tælles stemmer ved personvalg, hvor de selv er opstillet.
3. Behandling af forslag til landsmødet, herunder ændringsforslag
a) Dirigenten kan stille redaktionelle ændringsforslag til allerede stillede forslag til dagsordenen.
b) Der kan stilles ændringsforslag til alle forslag, der er udsendt til RBU’s medlemmer 3 uger før landsmødet. Ændringsforslag stilles via en udfyldt blanket som sendes til bestyrelsens e-mail: [email protected] senest 1. november 2025 kl. 12.
c) Ændringsforslag behandles kun, hvis de forholder sig til de udsendte forslag og i rimelig grad forholder sig til indholdet af det oprindelige forslag. Dirigenten vurderer dette.
4. Stemmeret
a) Alle medlemmer, der har tilmeldt sig landsmødet inden den fastsatte tilmeldingsfrist, og er til stede på landsmødet, har stemmeret.
5. Afstemninger om beretning, regnskab, arbejdsprogram, vedtægter og indkomne forslag
a) Inden hver afstemning fremsætter dirigenterne en afstemningsprocedure. Er der tale om ændringsforslag til ændringsforslag stemmes om disse først.
Et forslag vedtages ved simpelt flertal – medmindre andet angives i vedtægterne.
Som hovedregel stemmes om de mest vidtgående forslag først ved flere forslag til samme punkt.
b) For vedtagelse af vedtægtsændringsforslag kræves det jf. vedtægterne, at 2/3 af de under afstemningen tilstedeværende stemmeberettigede stemmer for.
c) Der holdes åben afstemning under ledelse af dirigenten. Dog kan alle stemmeberettigede kræve skriftlig afstemning, som vil foregå via digitale polls.
d) De tilstedeværende stemmeberettigede under det enkelte afstemningspunkt afgør afstemningens udfald.
e) Der kan på landsmødet ikke stemmes ved fuldmagt.
f) Der stemmes ved digitale polls under ledelse af dirigenterne: for, imod eller blank stemme.
6. Valg af medlemmer til forretningsudvalget (for- og næstformand/kvinde/, samt kasserer)
a) Afstemning om personvalg skal ske i henhold til vedtægterne
– Såfremt der alene er én opstillet kandidat til posten, vælges den opstillede ved fredsvalg, dvs. uden afstemning
– Såfremt der er mere end en opstillet kandidat til posten oprettes der afstemninger til det/de relevante valg.
b) Efter afgivelse af stemmer optæller stemmeudvalget stemmerne, og resultatet offentliggøres.
c) Genoptælling afholdes, hvis mindst 4 stemmeberettigede anmoder herom.
d) Ved afstemning opbevares stemmematerialet 1 time ved dirigenten. Derefter destrueres det.
e) Hvis en kandidat taber valget til forretningsudvalget, har kandidaten mulighed for at stille op til de øvrige efterfølgende poster frem til tidspunktet for valghandlingen.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
a) Afstemning om personvalg skal ske i henhold til vedtægterne.
b) Valg af 6 bestyrelsesmedlemmer foregår på følgende måde:
a) Såfremt der er 6 eller færre opstillede kandidater, vælges disse ved fredsvalg, dvs. uden afstemning.
b) Såfremt der er flere end 6 opstillede kandidater oprettes der afstemninger til det/de relevante valg.
i) Valg til de 6 bestyrelsesmedlemmer sker ved skriftlig afstemning
ii) Der kan kun afgives én stemme per kandidat
iii) Der kan maksimalt stemmes på 6 kandidater
iv) Stemmesedler, som indeholder navne på kandidater som ikke er opstillede, er ugyldige
c) Efter afgivelse af stemmer optæller stemmeudvalget stemmerne, og resultatet offentliggøres.
d) De 6 personer, der har opnået flest stemmer er valgt.
e) Genoptælling afholdes, hvis mindst 4 stemmeberettigede anmoder herom.
f) Ved afstemning opbevares stemmematerialet 1 time ved dirigenten. Derefter destrueres det.
8. Valgbarhed
a) Alle, der har været medlemmer af Red Barnet Ungdom i min. 1 måned og endnu ikke er fyldt 30 år, kan stille op til bestyrelsesposter.
b) Kandidaturer skal meddeles til bestyrelsen via bestyrelsens e-mail: [email protected] senest lørdag d. 1. november 2025 14.15. Hvis der ikke tilstrækkeligt med kandidater inden tidsfristens udløb, kan fristen forlænges af dirigenten med en passende ny frist.
9. Taleret
a) Alle medlemmer har taleret, og deltagerne tildeles ordet i den rækkefølge, som de indtegner sig hos dirigenterne.
b) Gæster kan tildeles taleret ved emner, der af dirigenterne vurderes at være relevante for dem.
c) Dirigenten kan indføre taletid, f.eks. 3 minutter ved førstegangsindlæg og 1,5 minut ved andengangsindlæg under samme punkt.
10 Procedure
a) Deltagere, der ønsker ordet til procedurer, tildeles dette straks.
11. Mistillid
a) Ved mistillid til dirigenten suspenderes mødet og forpersonen overtager ledelsen af mødet. Vedtages mistilliden, leder forpersonen valget af en ny dirigent.
12. Andet
a) Indtagelse af alkohol er forbudt under afholdelsen af landsmødet.
b) Mobiltelefoner skal være på lydløs.
c) Forretningsordenen godkendes ved simpelt flertal. Forretningsordenen kan dispenseres for i løbet af mødet ved 2/3 flertal.