fjerde STOP:
kreativ læringscafé i odense

D. 16. maj 2024 var jeg på mit fjerde stop på rundrejsen, hvor turen gik forbi læringscaféen på RosenGÅRDskolen i Odense

Rosengaardskolen

Som det første af mine stop, lagde jeg denne gang vejen forbi et projekt, som jeg selv tidligere har været frivillig i. Da jeg startede som frivillig i RBU i 2016, var det nemlig i en læringscafé i Viby J i Aarhus. Det gjorde at mit kendskab til projektet var mere indgående, end de tidligere projekter jeg har besøgt. 

Udover at opleve projektet og møde de seje frivillige samt de skønne børn og unge, kunne jeg nu her opleve, hvordan tingene i aktiviteten forløb, sammenlignet med den læringscafé, som jeg selv tidligere har været en del af.

Fælles check-in & rundkreds
Da jeg ankom til Rosengårdskolen, blev jeg taget imod med åbne arme af projektleder, Benjamin, som viste mig vej hen til det område på skolen, hvor læringscaféen blev afholdt. Et hyggeligt og roligt område på skolen, hvor der både var plads til fordybelse, men også til sjove, aktive og lærerige lege. Her hilste jeg på de børn og unge, som var kommet til dagens læringscafé samt de frivillige, Petra, Sarah, Aura og Erika. 

Aktiviteten startede ud med at vi alle satte os i en rundkreds og lavede en fælles check-in. Det gav mig en gylden mulighed for at lære alle lidt bedre at kende, inden aktiviteten for alvor gik løs. Men særligt var jeg begejstret for øvelsen, da de frivillige her fik viden om, hvorvidt der var nogle, som de skulle være særligt opmærksomme på, og som måske havde brug for et kram eller ekstra meget opmærksomhed. En for mig super god og vigtig måde at starte ud på.

Rosengaard Frivillige

Klodsmajor, twister og gulerod
Herefter stod læringscaféen i legens tegn. Der var nemlig ingen af børnene eller de unge, der havde lektier for. Derfor trak de kreative frivillige nogle sjove og lærerige lege op af hatten, som blev mødt med stor begejstring, af både børn og barnlige sjæle. Nogle spillede ‘klodsmajor’, andre legede ‘trække gulerod’, mens andre spillede ‘twister’. 

Særligt var ‘trække gulerod’ en succes, som gav anledning til mange grin. Andre sad og kiggede på, drak et glas saft og spiste en kiks. Mellem legene fik jeg lejlighed til at tale med de frivillige, lære dem bedre at kende og blive klogere på, hvordan de blev en del af projektet. Det var en stor fornøjelse!

Ywister

Check-ud med en god følelse
Som en fin afslutning på dagen sluttede læringscaféen af i rundkredsen igen med en fælles check-ud. Særligt gjorde det indtryk på mig, da en af de unge, der ved check-in havde sagt at hun ikke havde haft en god dag, fortalte at dagen var blevet bedre, efter hun havde været i læringscaféen. Faktisk var det højdepunktet for hendes dag. Det varmede om hjertet og mindede mig om, at vores tilstedeværelse er SÅ vigtig og gør en stor forskel.

Læringscaféerne er nemlig ikke blot et sted, hvor frivillige unge hjælper børn og unge med lektier. Det er også et sted, hvor man har det sjovt, er aktiv og får mulighed for at slippe kreativiteten og fantasien løs. Dette gælder både børn og unge, men også de frivillige. Mest af alt er det dog et sted, hvor børn og unge gives et fællesskab, et frirum og gode oplevelser. Så selv på øv-dagene, kan en deltagelse i disse fællesskaber trylle glæden og smilet frem igen på deres læber. Det må vist være det, man kalder sand hverdagsmagi.

Kæmpe tak til de engagerede, ansvarlige og super rare frivillige i læringscaféen, fordi jeg måtte komme forbi og være en del af jeres hyggelige læringscafé for en dag.

I gør en kæmpe forskel – tak for jer!

Ywister

Fjerde stop: kreativ læringscafé

Særligt gjorde det indtryk på mig, da en af de unge, der ved check-in havde sagt at hun ikke havde haft en god dag, fortalte at dagen var blevet bedre, efter hun havde været i læringscaféen. Faktisk var det højdepunktet for hendes dag. Det varmede om hjertet og mindede mig om, at vores tilstedeværelse er SÅ vigtig og gør en stor forskel.
Tivoli Faellespix 1024x344

Den 13. februar 2024 havde jeg fornøjelsen af at besøge vores seje projekt “Stand-up Huset KBH” og deltage ved deres 15 års jubilæums open mic.

Det var en fantastisk oplevelse. Jeg fik lov til at hilse på de seje frivillige samt opleve et godt show, som ovenikøbet var udsolgt. What’s not to like!

Lektievenner

Andet stop: lektievenner

Den 10/4 besøgte jeg 8-årige Atilla, der er tilknyttet vores projekt, Lektievenner. Hver onsdag laver Atilla lektier med Julie, som er frivillig hos Red Barnet Ungdom.

“Lykken er at fylde 8 år og få et gavekort til BR på 500 kr, som man kan bruge på lige det man vil. Men lykken er også at fylde 8 år og for første gang selv kunne læse sit fødselsdagskort højt for sin mor”.

Standupp

Første stop: stand-up

Den 13. februar 2024 havde jeg fornøjelsen af at besøge vores seje projekt “Stand-up Huset KBH” og deltage ved deres 15 års jubilæums open mic.

Det var en fantastisk oplevelse. Jeg fik lov til at hilse på de seje frivillige samt opleve et godt show, som ovenikøbet var udsolgt. What’s not to like!