Søskendepar Iman og Daud: Christian gør lektierne sjove!

For søskendeparret Daud og Iman på 12 og 10 år kan lektier virke som et ubestigeligt bjerg. De kæmper begge med dansk retstavning og matematik, og deres motivation for skolearbejdet har været i bund. Men efter de har fået Christian som frivillig lektieven, er lektielæsningen blevet et ugentligt højdepunkt.

 

Iman og Daud’s forældre kommer fra Tjetjenien og har svært ved det danske sprog. Derfor kan de ikke hjælpe børnene med deres skoleopgaver. Som konsekvens er børnene kommet bagud i skolen. Derfor har familien meldt sig til Red Barnet Ungdoms hjemmelektiehjælps projekt, Lektievenner. Her får udsatte og fagligt svage børn gratis lektiehjælp i hjemmet hver uge.

Iman og Dauds lektieven er 23 årige Christian Greggersen. En gang om ugen besøger han børnene. Så sidder han sammen med børnene på Iman og Dauds værelse med næsen nede i lærebøgerne og hjælper dem knække ligninger og får succeser.

Søskendeparret synes især, at Christian er god til at forklare skoleopgaverne på en anderledes måde end i skolen.

”Det går altid bedre med min læsning, når Christian er der. Han er god til at forklare mig opgaverne. Når f.eks. en opgave er indviklet, er han god til at gentage og vise, hvad vi skal gøre”, siger Iman.

Daud synes, Christian er god til at gøre skoleopgaver forståelige:

”Christian er god til at komme med eksempler så det giver mening og bliver sjovt. Som når han forklarer matematik med æbler og pærer eller bruger tyggegummi til at forklare hvor meget noget koster”, fortæller Daud.

Uoverskuelige bogstaver blev til øget selvtillid. 

Christian har været frivillig i projekt Lektievenner i mere end 2,5 år. Han er glad for den udvikling, som han skaber hos børnene. Han har især lagt mærke til, Iman er blevet mere selvsikker, når hun skal lave lektier.

”Iman startede med at sige ”Jeg kan ikke læse” og troede ikke på sig selv. Så jeg forsøgte at få lektiestoffet ned på jorden”, fortæller Christian.

Christian tager tingene i børnenes tempo og fokusere på de små succeser.

”I starten havde vi fokus på bare at tage det stille og roligt og læse ét ord af gangen. Og så roste jeg hende meget for de små fremskridt, når hun læste de enkelte ord korrekt.  Og nu kan jeg faktisk ikke huske, hvornår hun sidst har givet op. Det viser jo bare, at hun godt kan og tror mere på sig selv”, siger Christian.

Daud har også udviklet sig. Han er blevet bedre til matematik og fået selvtilliden igen, fortæller Christian.

Ikke bare en lektiehjælper men en lektieven

Med tiden har forholdet mellem Christian, Daud og Iman udviklet sig til mere end lektiehjælp.

”Vi skifter lidt mellem de venskabelige og faglige aktiviteter, når jeg er på besøg. Jeg prøver meget at sige, at først skal vi lave lektier, og så kan vi fx bagefter gå ud og spille fodbold eller Pokemon Go”, fortæller Christian.

Og kombination af lektielæsning og sjove aktiviteter er et hit hos børnene.

”Det er altid sjovt og rart når Christian kommer i hverdagene og vi laver lektier”, siger Iman.

Daud synes det bedste ved at have Christian som lektieven er at få klaret lektierne, så de kan spille fodbold sammen.

For både Christian og familien har fået et tæt forhold gennem lektieven-projektet.

”Iman og Daud spørger tit efter mere tid sammen med mig. Det er jo mega fedt! Det føles som om, at jeg er blevet en naturlig del af familien. Og både deres mor og far er meget taknemmelige”, siger Christian.

Du kan læse mere om projekt Lektievenner her