Fra faretruende lukning til stor succes

Læringscaféen i Ørestad var faretruende tæt på at lukke. Heldigvis tog seje frivillige skeen i den anden hånd og har skabt et fedt studiemiljø.

 

Læringscaféen på Ørestad Skole har altid været populær. De seneste to år har der i gennemsnit været minimum 10 elever om ugen, som har benyttet sig af tilbuddet.

I læringscaféen var alt umiddelbart perfekt. Børnene fik den hjælp de skulle have og venskaberne spirede blandt børnene, der kom fra forskellige klassetrin. Efter sommerferien skete der dog noget uventet. De fleste af børnene skulle op i de større klasser, hvilket gjorde at de ikke længere kom i læringscaféen, der primært er for mellemskolen.

Overgangen var hård for læringscaféen. Meget få børn var klar over, at cafeen eksisterede og mange børn med store og små læringsvanskeligheder gik derfor glip af muligheden for at få hjælp. Læringscafeen var på trods af et stor behov ved at uddø.  En tendens som Fatma, der er frivillig projektleder i læringscafeen i Ørestaden, og de andre frivillige var meget opsatte på at gøre noget ved.

Tog skeen i den anden hånd

De frivillige og Fatma ville ikke stå og se passivt til, mens læringscaféen langsomt blev drænet for børn. Derfor besluttede alle de frivillige i læringscaféen at tage ud til de omkringliggende skoler og reklamere for cafeen.

De frivillige fik lov til at komme ind i de forskellige klasselokaler og her fortalte de, hvordan læringscaféen er et sted, der møder børnene i et miljø uden præstationskrav, at børnene trygt kan øve sig i det, de synes er svært – fra tysk grammatik til gruppesamarbejde, at der er hyggeligt og at alle børn er velkomne. Og så ventede de spændt og håbede på, at der ville komme børn ugen efter.

“ Der gik et stykke tid før de første børn tråde ind gennem døren, og jeg kunne godt fornemme, at der var en nervøs stemning i lokalet – tænk hvis der slet ville dukke nogen børn op. Heldigvis kom børnene og faktisk rigtig mange. I alt kom der 20 børn og det antal har der næsten været hver uge siden sommerferien, så det er jo bare fantastisk, ” fortæller en meget stolt Fatma.

Lille indsats stor effekt

I læringscaféen er der et godt studiemiljø, hvor alle er gode til at hjælpe hinanden. De frivillige plejer som regel at kigge på pensum, eller også bliver der spurgt ind til hvad de forskellige børn gerne vil forbedre sig i. Børn fra forskellige skoler blandes, da der er en god studiekultur, hvor alle hjælper alle – også børnene. Fatma er meget imponeret over børnene, der er også er gode til at hjælpe hinanden, hvis de har problemer med et fag.

Den store succes med læringscaféen har været medvirkende til at Fatma droppede ud af universitet for at forfølge sin drøm om at blive folkeskolelærer. En drøm som ikke var spiret, hvis ikke hun havde meldt sig som frivillig hos læringscafeén.

“ Det er ret vildt så meget de her børn har udviklet sig siden de startede denne sommer. Til tider kan der da godt være meget uro og larm, men det gør ikke så meget, når man kan se den faglige udvikling alle børnene har været igennem. Det har været ret fantastisk at tænke på, hvor lille indsats vi har gjort – og hvor stort et udbytte børnene har fået ud af det her. Det er derfor jeg gerne vil være folkeskolelærer, så jeg kan blive ved med at gøre en forskel hele tiden.”

I løbet af næste år er planen, at der skal etableres endnu flere læringscaféer rundt omkring i hele landet. Læringscaféen er en del af partnerskabet mellem Red Barnet Ungdom og Egmont Fonden.