10-årige Vera klasker tal, som var de fluer

Hvad er det lige, at en fluesmækker og engelskundervisning har med hinanden at gøre? I en læringscafé på Frederiksberg leger eleverne sig til læring.

Klask! Med en fluesmækker i hånden slår 10-årige Vera løs på klasselokalets grønne tavle. Tavlen er spættet til med kridttal. Når Julie, der er frivillig i læringscaféen, siger et tal på engelsk, skal Vera hurtigst muligt give tallet et ordentligt rap med fluesmækkeren.

Vera er et af de børn, der ofte kommer i læringscaféen på Skolen ved Bülowsvej på Frederiksberg. Læringscaféen er Red Barnet Ungdoms tilbud for socialt, fagligt eller personligt udfordrede elever og børn, der bare har brug for et en hjælpende hånd med lektierne. Mens Vera klasker tal, sidder 20-årige Ali Alhashemy og hjælper en 12-årig dreng med matematiklektierne.

”Mangler du kun at blive færdig med den her opgave,” spørger Ali drengen.

”Nej, jeg mangler at lave en opgave til,” siger drengen smilende.

Ali har kun været frivillig i få måneder, men det har allerede været lidt af en rejse.

”At være frivillig i læringscaféen har hjulpet mig til at finde ud af, hvad jeg vil. Jeg plejede at læse bioteknologi, men efter jeg er startet som frivillig i læringscaféen, har jeg fundet ud af, at jeg måske vil være folkeskolelærer,” fortæller Ali.

Børnene laver også lektier

Da 10-årige Vera er færdig med talklaskerlegen, smutter hun hen til sin veninde Agnes, der skal til at forberede sig på en fremlæggelse. Vera skal nemlig også selv forberede en præsentation.

10-årige Vera klasker tal på tavlen med en fluesmækker, som var tallene fluer

”Ej, jeg har glemt min computer. Så kan jeg jo ikke arbejde i PowerPoint,” udbryder Vera.

”Så må du skrive på papir, og senere taste det ind på computeren. Så bruger du tiden fornuftigt,” lyder det fra Ali.

Julie, Ali og de andre frivillige har sørget for is-the med ferskensmag, juice og kiks, så lektierne glider lidt lettere ned.

Læring med leg

”Hvordan staver man til dræbermyrernes fanger,” spørger Agnes. Agnes og Veras ugeopgave er en bogfremlæggelse af en fantasybog.

”Ej, jeg bruger bare stavekontrollen,” siger Agnes fnisende.

Agnes laver lektier og spiser en kiks

Som frivillig i en læringscafé skal man holde tungen lige i munden. Læringscaféen ligger altid efter skoletid, så man skulle tro, at børnene var trætte, men energiniveauet er højt, og børnenes spørgsmål til lektierne spænder vidt.

Idéen bag Red Barnet Ungdoms læringscaféer er, at børn lærer bedst ved at bruge hele kroppen, deres kreativitet og lyst til at lege. Samtidig skaber læringscaféerne et trygt rum for de elever, der har brug for ekstra opmærksomhed og faglige succesoplevelser.

Vera og Agnes kaster sig over en ordleg, som Diana, der er frivillig, netop har forberedt. Personen, der hurtigst kan skrive et land, en ret og en by på engelsk, vinder runden. Den der sidst når i mål, skal lave fem englehop. De starter med bogstavet D, og da runden er slut, er det Agnes, der ender med at skulle spjætte løs som en engel.

Læringscaféer over hele landet

Red Barnet Ungdom driver læringscaféer over hele landet, og projektet er støttet Egmont Fonden. Partnerskabet med Egmont Fonden har som mål at bidrage til at reducere andelen af unge, der forlader grundskolen uden tilstrækkelige kompetencer til at tage en ungdomsuddannelse ved at give socialt og fagligt udsatte børn større mod på skolelivet.

Hvis du vil være frivillig i en læringscafé, skal du være mellem 15 og 30 år gammel, og kunne arbejde frivilligt mindst to timer hver 14. dag. Læs mere her.