Ordblinde Cecilie kæmper mod bogstaverne ligesom sine forældre

Da de andre elever rakte fingeren i vejret, sad 13-årige Cecilie ofte tilbage stirrende mod klasseværelsets tavle med hænderne placeret på skrivebordet. Cecilie er ligesom sine forældre ordblind. Hun kæmper med bogstaverne, som forsøger at få hende ned med nakken hver eneste dag. Nu har en af Red Barnet Ungdoms læringscaféer givet ordblinde Cecilie nyt mod på skolen.

 
Inden 13-årige Cecilie startede med at komme i læringscaféen på Nørrevangsskolen i Randers, følte hun sig ikke god nok i skolen. Hun havde svært ved at opdele stavelserne og høre endelserne, når dansklæreren foran tavlen jonglerede med danskgloserne. Cecilie er nemlig ordblind. Cecilies mor, Mette Prip fortæller, at hun tit har oplevet, at Cecilie har ringet hjem med ren frustration i stemmen, over ikke at kunne finde ud af opgaverne, som læreren har stillet.

Cecilie følte sig ikke god nok. Cecilie var nervøs for, at hendes klassekammerater ikke ville forstå hende, hvis hun fortalte, at hun var ordblind. Cecilie er ellers en selvstændig ung dame, som er sød, rolig og omgængelig, fortæller hendes mor stolt.

Cecilies forældre er også ordblinde

 
Inden Cecilie startede i læringscaféen, blev hun tit frustreret over lektierne derhjemme. Begge Cecilies forældre er ordblinde og de kæmper også med det i hverdagen.

Da Cecilie havde taget den ordinære læsetest i tredje klasse, ramte den barske sandhed pludselig Cecilies forældre. Hun havde brug for hjælp og støtte. Mette Prip forstod nu, hvor alvorlige Cecilies manglende læse- og skrivefærdigheder var for Cecilies skolegang, men grund af, at Mette også kæmper med ordblindhed, var hun ikke i stand til at hjælpe sin datter.

”Jeg kunne slet ikke hjælpe hende. Jeg startede med at kunne læse og stave på et fjerdeklasses-niveau. Jeg har gået på ordblindeskole for ordblinde voksne, så nu svarer det til et syvendeklasses-niveau. Så på tre år er jeg gået fra et fjerdeklasses- til et syvendeklasses-niveau, så nu kan jeg hjælpe Cecilie lidt mere end tidligere,” fortæller Mette Prip.

Cecilie havde dog stadig brug for en udvidet hjælp og støtte, som Mette ikke kunne give hende i hjemmet.

Læringscaféen giver min datter mulighed for fordybelse

 
For lidt over et år siden startede Cecilie på den læringscafé, som Red Barnet Ungdom driver på hendes skole. Læringscaféen hjælper hende i så høj grad, at Mette ofte ikke længere opfatter, når Cecilie har lektier for. For mange af dem får hun styr på i læringscaféen, inden hun kommer hjem til Mette. Cecilie staver nu bedre og er i dag gladere for skolen, end hun var før hun begyndte i læringscaféen.

Red Barnet Ungdom forsøger at gøre hverdagen for udsatte og fagligt børn lettere. Læringscaféen generelle formål er at hjælpe fagligt udfordrede børn i 0-10. klasse, så børnene kan opnå succes i form af faglige og sociale kompetencer med deres skolegang. Cecilies mor forklarer, at læringscaféen giver Cecilie den fordybelse, som hun har brug for, hvilket den almindelige klasseundervisning ikke altid giver hende.

”Jeg tror bare, at de frivillige er gode til at forklare det. Og hun synes også selv, at der er ro. Jeg har hørt fra hende, at der er det antal frivillige, der skal være, og det fungerer godt,” påpeger Mette Prip.

Læringscaféerne er en del af et partnerskab med Egmont Fonden, som skal give 5.000 børn mod på skolelivet ved at engagere 3.500 unge frivillige i 120 læringscaféer og i Red Barnet Ungdoms hjemmelektiehjælps-tilbud Lektievenner.

Når du støtter Red Barnet Ungdom, hjælper du børn som Cecilie, der er svært udfordret i skolen. Støt her.