Coronakrisen må ikke blive en læringskrise for vores udsatte børn

Af Stine Alkert, forkvinde i Red Barnet Ungdom
Blev bragt i Jyllands-Posten den 2. april 2020.

Sårbare børn og børn fra ressourcesvage familier over hele landet går i særlig høj grad i disse dage glip af vigtig undervisning. For som de fleste forældre har fundet ud af, er det enormt svært at balancere hjemmearbejde med undervisning i hjemmet, mens hjemmeundervisning for udsatte familier er en opgave, som er tæt på umulig. Når coronakrisen er drevet over, er vi derfor nødt til at sikre os, at især udsatte børn får den ekstra hjælp og undervisning, som de i disse uger går glip af og coronakrisen ikke bliver en læringskrise.

Vores skolesystem, som vi kender det, er sat ud af drift. Dygtige lærere over hele landet kæmper febrilsk med at tilrettelægge meningsfuld undervisning, som deres elever kan lave hjemmefra, mens forældre har forvandlet spisestuer til kombineret hjemmearbejdsplads og klasselokale i et forsøg på at balancere arbejde med hjemmeundervisning af deres børn. Udsatte og sårbare børn bliver dog særligt hårdt ramt af krisen.

Mens vi alle kæmper for at få det bedste ud af situationen, risikerer udsatte og sårbare børn og unge at skulle gå gennem krisen uden at få den nødvendige hjælp og støtte, som fjernundervisning kræver.

For mens det er en vanskelig opgave for de fleste forældre at hjælpe deres børn med hjemmeundervisningen, er opgaven næsten umulig for mange udsatte og sårbare familier. Hvis mor drikker for meget, og far kæmper med depression, vil der ikke være overskud til at hjælpe med skoleopgaverne. Hvis dine forældre er flygtninge og ikke taler godt dansk, så er hjemmeundervisning heller ikke altid en mulighed. Uanset hvor meget landets dygtige lærere forsøger at hjælpe dem digitalt. Det samme gælder for børn med læringsvanskeligheder eller koncentrationsbesvær, der i forvejen kæmper med at bevare opmærksomheden i klasselokalet. De står nu over for en umulig opgave, når de skal modtage flere timers hjemmeundervisning.

Det er børn, hvis forældre enten ikke har en faglighed eller overskud til at hjælpe dem med hjemmeundervisningen, uanset hvor meget deres forældre gerne vil. Det er børn, der ofte i forvejen kæmper med skolearbejdet, og som på grund af coronakrisen risikerer at få et dybt krater i deres læringskurve sammenlignet med deres klassekammerater.

Det er hverken lærernes eller skolernes skyld, men digital læring og fjernundervisning stiller bare endnu større krav til elever og forældre, hvilket betyder, at udsatte børn over hele landet får i disse uger ikke får den skolegang og hjælp til skoleopgaverne, som de har behov for.

I disse coronatider kan det være svært at spå om fremtiden, men en ting er sikkert. Jo længere tid der går, før at eleverne kan få en normal skoledag igen, des mere skolehjælp og støtte vil udsatte børn og unge have brug for, når det endnu en gang er trygt for dem at møde i skole.

Ligesom mange andre gode organisationer forsøger Red Barnet Ungdom i disse dage at tilbyde udsatte børn ekstra lektiehjælp digitalt, og vores dygtige frivillige står klar i Red Barnet Ungdoms og Egmont Fondens fælles læringscaféer over hele landet, når vi er kommet gennem krisen. Vi kan dog ikke løfte ansvaret alene. Der er brug for ressourcer og initiativer, der kan løfte udsatte børn ud af coronakrisen, så den ikke forvandler sig til en læringskrise.

Læs debatindlægget på Jyllands-Postens hjemmeside her.


Læringscaféer og Lektievenner

I Red Barnet Ungdom har vi både læringscaféer og lektievenner, der hjælper børn, der har det svært i skolen. Aktiviteterne er drevet af frivillige, og de skal være med til at sikre, at coronakrisen ikke bliver til en læringskrise.