Hosaj giver den hjælp, hun selv havde brug for som barn: “Jeg prøver at knække cirklen.”

Hosaj mister lysten til at gå i skole, da hun kommer til Danmark. Heldigvis ændrer det sig, da hun får ekstra hjælp til lektierne. Nu giver Hosaj motivationen videre som frivillig i en af Red Barnet Ungdoms læringscaféer.

Da Hosaj er lille, flygter hun med sin familie fra Talibanstyret i Afghanistan og kommer til Aarhus, hvor hun starter i skole. Men det er ikke nemt, for klassen er præget af konflikter, og de andre børn gør nar af Hosajs sprog og tøj.

”Jeg blev mere og mere indelukket, og jeg gad ikke deltage i timerne. Mit sprogniveau og min lyst til at lære blev værre og værre, og jeg var altid meget ked af det,” forklarer 25-årige Hosaj, der dengang kun forbinder skolen med at blive mobbet af de andre elever.

Samtidig har Hosaj svært ved at være kommet til et nyt land med en ny kultur og et andet sprog. For som udlænding kan det være svært at få hjælp af sine forældre, hvis de ikke taler flydende dansk, pointerer Hosaj. Det spiller også en rolle, hvis de har oplevet krig på nært hold.

”Min mor fortalte, at hun som lille fik undervisning i et hemmeligt klasseværelse, hvor Talibansoldater en dag brød ind og skød en af pigerne. Hvis man har oplevet sådan nogle ting, er det svært at videregive læring til sine børn,” fortæller Hosaj.

Storesøsteren tager Hosaj med i lektiecafé

Både derhjemme og i skolen oplever Hosaj, at der ikke er tid og overskud til at hjælpe hende med skolearbejdet.

”Når min lærer gav mig opgaver for, var der altid noget, jeg ikke forstod. Og når jeg spurgte om hjælp, blev det aldrig gennemgået grundigt nok,” forklarer Hosaj.

En dag bliver Hosaj passet af sin storesøster, som skulle i lektiecafé for at få hjælp til en stor opgave. Hosaj bliver hevet med og finder sine egne lektier frem. Her bliver hun hurtig forbavset over, hvor meget tid der er til hende.

”Det hjalp at sidde med en person, der kunne give mig de redskaber, jeg personligt lærte bedst med. Når jeg sad med en lektiehjælper, som kun fokuserede på mig, kunne jeg trække vejret, og jeg blev ikke frustreret, fordi vi tog det stille og roligt,” siger Hosaj, der inden længe kommer i lektiecaféen to gange om ugen.

”Jeg begyndte at elske at lære dansk igen og generelt at lære. Jeg udviklede mig hurtigt, fordi jeg begyndte at se læring som en sjov proces. Jeg blev mig selv igen og åbnede mere op.”

I den lokale lektiecafé hjælper Hosaj også yngre elever. Blandt andet tosprogede børn som hende selv. Det er her, hun bliver inspireret til at gøre det, som andre lektiehjælpere gjorde for hende.

Hosaj skaber tryggere rammer

I 2022 bliver Hosaj frivillig i en af Red Barnet Ungdoms læringscaféer i Aarhus og er fornyeligt også blevet frivillig projektleder for gruppen.

”Jeg kan mærke, at jeg gør en forskel for børnene. Og når jeg sidder og laver lektier med dem, forstår jeg præcis, hvad de går igennem. Jeg genlever alle de følelser, jeg havde som lille,” fortæller Hosaj.

I sit frivillige arbejde bruger Hosaj de redskaber, som lektiehjælpere gav hende. Hun ved, at det er nødvendigt at tage tingene på børnenes niveau, og at de har forskellige forudsætninger for at lære.

”Jeg kender det selv, at nogle børn har brug for ekstra stabilitet i deres liv. Selvom deres forældre giver dem omsorg og kærlighed, kan de også have brug for en person til hjælpe med at udvikle deres sprog og læring,” forklarer hun.

Hosaj er lige blevet færdig med sin uddannelse i erhvervsøkonomi og er startet på kandidaten dertil. En præstation, som ikke altid så ud til at lykkes. Hendes folkeskolelærer mente blandt andet ikke, at hun var klar til gymnasiet. Men Hosaj knoklede i skolen og lektiecaféen og fik studenterhuen på.

”Jeg valgte at læse videre, fordi jeg gerne vil skabe en tryg ramme. Som flygtninge kommer vi for at skabe et stabilt og trygt liv, og det kan vi gøre med en uddannelse, hvor vi lærer sproget og bliver integreret i samfundet,” siger Hosaj, som videregiver lysten til at lære til børn, der ligesom hende er tosproget eller har det svært i skolen.

”Det er nemt for mig at videregive det, jeg har lært, men det var svært for mine forældre at videregive det til mig. Derfor prøver jeg at knække cirklen.”


Vil du høre mere om at være frivillig i en læringscafé? Klik her.